to visit: de botanische tuin in Leuven

woensdag, september 14, 2016 |
Het blijft toch iets gek. In een stad vol drukte en chaos, waar je (als je een béétje zoekt) terechtkomt in een botanische tuin, waar er van al deze hectische momenten helemaal niks van te merken is. Alsof je naar een andere plaats wordt gekatapulteerd als je hem betreedt. Ik ben de rust zelve als ik zo'n tuin betreed en dat was zo ook het geval bij de botanische tuin van Leuven. 
De entree door de majesteuze poort alleen al gaf me kippenvel en voorspelde me dat dit weer een sublieme dag ging worden met veel gegiechel en de meest fotogenieke plaatsen die ons weer veel mooie kiekjes zouden opleveren. Er stak een gebouw uit de weelderige bossen, alsof het niet al perfect genoeg was, was er ook een kas.

Een breed pad werd gevolgd door een tal van smallere wegjes. We stonden stil en namen al honderden foto's, we stonden pas aan het begin, wat al veel vertelde over hoe magnifiek de rest wel niet moest zijn. Paden die elkaar kruisen op ontelbare plaatsen waar je op je gemak, gewoon zonder bij na te denken, kan wandelen. Je komt toch ooit weer op dezelfde plek terug. Je kon je tussen de planten wurmen (alles voor de foto, ehm). Alles was daar beter.


Een kas met ronde, zwarte raamkozijnen omringd door planten. Wat zorgde voor een prachtige lichtinval langs alle kanten, je moest eens weten hoe gek ik te keer ging. Alsof je je waande in een tropisch paradijs, maar dan in België. Zo'n plek waar je je ogen uitkijkt, verborgen deuren die leidden naar nog meer planten. Er kwam maar geen einde aan.
Bij het buitengaan van de kas lagen er tientallen blauwe boekjes, verspreid op tafel en in een kast. Het doel hiervan is om een boodschap achter te laten/een tekening te schrijven over het thema geven en nemen. Lise kwam op een quote en vulde het blad verder op met een tekening van de prachtige kas. Gewoon het idee, boekjes gevuld met ideeën en visie's van verschillende individuen die ook die plek hebben bezocht.

Bezoek jij vaak botanische tuinen?

Liefs
Britt

(Bedankt Helene, Lobke en Lise voor deze ongelooflijk grave dag)

(Iemand die weet hoe je een analoog effect kan krijgen over je foto's, of iets gelijkaardigs?)

13 opmerkingen :

  1. Die boekjes zijn zo leuk! (En handig!) Hele mooie moody plaatjes. Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn liefde voor botanische tuinen is echt zo groot, haha! Deze in Leuven wil ik ook snel eens gaan bezoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben een stille lezer van je blog, maar op dit artikel wilde ik even een reactie achterlaten, omwille van je vraag aan het einde van het artikel. Misschien kende je mijn tip voor een analoog effectje al maar ik deel hem toch nog even voor de mensen die het niet weten. Op Rookiecam heb je naar het schijnt een effectje dat voor 'krasjes' in je foto zorgt, dat ziet er heel leuk en vintage uit. En wat een prachtige foto's van de botanische tuin, het ziet er inderdaad heel rustgevend uit. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vaker reageren, vind ik leuk, haha, ook omdat je zo'n uitgesproken mening hebt. Oh, Rookiecam kende ik nog niet, ik ga het onthouden! (:

      Verwijderen
  4. Jullie hebben zulke gave foto's genomen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is daar zo mooi! Echt leuk van jullie om een tekstje en een tekening achter te laten. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik had nog nooit foto's van de botanische tuin in Leuven gezien, maar jeetje, volgens mij is het er echt mooi. En je hebt het ook heel mooi vastgelegd <3

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ohh, botanische tuinen zijn zo leeeeuk! En fotogeniek! :) Prachtige foto's heb je gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is er nog altijd niet van gekomen, maar ooit wil ik eens een botanische tuin bezoeken .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik studeer in Leuven en ik vind deze plaats echt geweldig! In de zomer zet ik me vaak buiten op een bankje om te studeren :) Je foto's maken de plaats bijna nog mooier dan die echt is, echt good job!!

    BeantwoordenVerwijderen