zeeuwse bolus/drollen & i tried moody photography

dinsdag, juni 02, 2015 |
Een geur van versgebakken brood vult de keuken. Ik zie hoe mijn papa één van zijn grote hobby's uitvoert, erg geconcentreerd, het hele bak gebeuren zit hij in zijn element. Hij begint met het rollen van een overschot van het deeg, met her en der tijdens het rollen wat sprankeltjes kaneel erdoor. Hopend dat het cinnamon rolls worden, vraag ik wat hij gaat maken. Zeeuwse bolussen. Heh wat?

Met veel nieuwsgierigheid zoek ik op wat het precies is. Het enige wat Google me toont zijn bruinkleurige drolletjes. Ik wacht geduldig af om het zelf te proeven. Het echte recept weet ik niet, het was immers volgens mijn vader 'gewoon' brooddeeg met kaneel en basterdsuiker. Al is die 'gewoon' bij hem voor mij iets onhaalbaars, haha. Net zoals hij het niet zo moeilijk vindt om macarons te maken. Ik heb even een receptje opgezocht.



HET RECEPT

•500 gram Bloem
•1 mespunt Zout
•3,5 deciliter Melk
•50 gram Gist
•75 gram Boter
•1 Ei
•250 gram Bruine basterdsuiker
•2 eetlepels kaneel
•meer dan twee uur tijd (voor het hele rijs proces)



DIT MOET JE DOEN ALS JE DEZE DROLLEN ZELF WILT ETEN

Je zeeft eerst de bloem boven een schaal, doet het zout erbij. Je maakt er een kuiltje in. Dan maak je in een aparte kom melk warm. Je laat de gist oplossen in een scheutje melk met de boter erbij. In het kuiltje voeg je de gistoplossing toe. Daarna klop je het ei los en doe je in datzelfde kuiltje scheutje voor scheutje de rest van de lauwe melk erbij. Kneed alles vanuit het midden tot een soepel deeg. (Erg belangrijk!) Laat het deeg een uurtje reizen onder een doek op een warme plaats. Ondertussen meng je de basterdsuiker met kaneel. Nadat dat uurtje eenmaal voorbij is, moet je je deeg nog een keertje kneden. Weeg dan het deeg in deeltjes van 60 gram. Laat deze deegstukjes 15 minuten liggen onder een plastic zak. Nadat ook die 15 minuten voorbij zijn, kun je de rolletjes rollen door het mengseltje van kaneel en basterdsuiker. En (alweer) 15 minuten laten rijzen. Rol de mengseltjes tot worstjes en maak er een drolletje van. (Het zou blijkbaar ook op een andere manier kunnen, maar deze is wat makkelijk die mijn vader toepaste.)  Dan moet je de bolussen nog een keertje een halfuur laten rijzen onder een plastic. In de tussentijd kan je je oven voorverwarmen op 250 graden celcius. De drollies moeten 10 minuten bakken.


Het ziet er misschien vies uit, maar het is zo ontzettend lekker! Ondanks dat deze bruinkleurige drolletjes er niet zo plaatjesachtig uitzien zijn ze een bommetje van smaken in je mond. Jum. Het smaakt naar brood met de heerlijke smaak van kaneel en basterdsuiker erbij. Ik denk dat dit wel iets is dat iedereen lust.
Over het hele moody food fotography gebeuren nu. Het was iets dat ik altijd al met aandachtige, zwijmelende ogen heb bekeken op instagram. Maar ik vond nergens iets van achtergronden dat ik kon gebruiken. Tot mijn mama met iets kwam en het lukte hoor. Gedaan met dat donkerblauwe deken zoals ik vroeger deed (zie dit artikel). Ik moet nog een beetje zoeken hoe ik mijn foto's beter kan maken met dat sfeertje. De evolutie zien jullie wel voorbijkomen bij het volgende 'recept'. Alleszins, ik vind het dom dat ik er zelf nooit op ben gekomen. (:

Gaan jullie deze drollen eens maken? En hadden jullie er ooit al van gehoord?

Liefs,
Britt

20 opmerkingen :

  1. Ooh, zo'n fotografie vind ik ook geweldig, ik heb dat overbelichte gedoe nooit gesnapt. Leuk receptje & tof verhaal dat eraan vasthangt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oeh, lijkt me heerlijk! Wat tof om een vader te hebben die zo 'creatief' is in de keuken! Bedankt voor het receptje, ga ik zeker onthouden! Oh, en het is je zeker gelukt met de moody fotography! Je foto's hebben echt sfeer op deze manier (hadden ze eigenlijk al). :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de 'drollen' er niet zo verkeerd uit zien hoor :) Ik vind je foto's erg mooi! Hoe heb je het deken eigenlijk zo weten te spannen dat het tegen de muur op loopt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb zelf een tijdje in Zeeland gewoond en die dingen waren er een echte specialiteit, ik vond ze heerlijk! Nu ik er niet meer woon, mis ik ze echt. Daarom heb ik zojuist besloot ze om ze binnenkort zelf te maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik heb ze nog nooit gemaakt, wel vind ik ze heerlijk! Ik kan er rustig tien van op haha!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hmm, het ziet er zo lekker uit! Deze ga ik zeker eens maken! Misschien wel een leuk ideetje voor mijn picknick'je die ik volgende week met mijn klasgenootjes ga doen! En prachtige foto's alweer!! Liefs, Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het lijkt mij echt heel lekker. Ik had er ook nog nooit van gehoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Oh jeetje dit ziet er echt heerlijk uit :) En je hebt echt een talent voor foto's maken Britt! Het hele sfeertje, zó fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hahah, je bent wel erg positief door ze telkens 'drollen' te noemen :) Het lijkt me zo lekker, ik hou van kaneel! Ik vind je foto's echt heel. errug. mooi. geworden, niet echt 'een poging' gewoon 'een geslaagde actie', Britt! Ik kende de term 'moody photograpy' maar het is zeker leuk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het ziet er echt heerlijk uit! En je blog is zo ontzettend mooi geworden<3

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Jeetje dat ziet er overheerlijk uit. Als ik vlakbij zou wonen was ik er een paar komen halen. Heb nu al zin in eten. (Gaat nu pas ontbijt pakken :'D)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hou van Zeeuwse Bolussen, heerlijk!
    Zitten ook hele mooie foto's tussen!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het ziet er eigenlijk best vreemd uit, haha! Maar het is niet omdat het eruit ziet als een drol, dat het ook zo smaakt natuurlijk! Ik had er nog nooit van gehoord, maar ben er best benieuwd naar! Ps. Wat is je lay-out mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh lekker zeg! Ik had er nog nooit van gehoord oeps... Ik zou ze wel graag willen proeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. OH MY. Wat ziet dit er te lekker uit! En hele mooie pica's <3

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Haha eh ja, het ziet er inderdaad niet heel lekker uit maar als ik de beschrijving zo hoor dan wil ik het wel heel graag eens proberen <3

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Wooow, wat ziet dat er heerlijk uit :)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Zeeuwse Bolussen eet ik echt al heel mijn leven! Ik kom uit t zuiden van t land, en hier zijn ze nogal algemeen bekend. Zo bekend dat ik er eigenlijk vanuit was gegaan dat heel Nederland ze kent. Wat grappig om te zien dat dat niet zo is.

    Maar ze zijn inderdaad heeeerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen